Haaveilin kevään ajan, että pääsisin Italiaan, Linosan
saarelle. Ei minua pelkkä Italia kiinnostanut eikä syynä suinkaan ollut se,
että pääsisi lämmittelemään, pois täältä kylmästä Suomesta. Minua Italiassa kiinnostavat merikilpikonnat, joita halusin lähteä auttamaan.
Linosa |
Linosan saarella asuu vain muutamia satoja italialaisia ja
olen kuullut, että moni heistä ei puhu englantia. Olenkin jo aloittanut italian
kielen opiskelun, jotta pärjäisin paikallisten kanssa.Italian kieltä tarvitsikin jo matkavarauksia tehdessä, koska mm. laivayhtiön nettisivun tekstit olivat italiaksi. Linosan projektin tavoitteena on auttaa
valekarettikilpikonnia toipumaan saamistaan vammoista. Kausi alkaa kesäkuussa
ja päättyy syyskuussa, joten pääsen nyt heti alkukaudesta paikalle.
Linosan saarelle ei ole yksinkertaista päästä, jos vertaa
esimerkiksi Etelä-Afrikan projektiin. Keväällä Etelä-Afrikkaan mennessä lensin Johannesburgiin
ja vaihdoin vain kerran konetta Istanbulissa. Johannesburgin lentokentältä
projektin edustaja tuli hakemaan meidät ja ajomatka perille kesti vain 3
tuntia. Linosalle on suhteessa paljon lyhyempi matka, mutta suoria lentoja ei
ole – ei myöskään edullisia.
Kevään aikana käytin lukemattomia tunteja tutkiessani lentohintoja. Yritin löytää helppoa ja nopeaa yhteyttä, mutta myöskin edullista lentoa. Linosan
vieressä sijaitsevalle Lampedusan saarelle olisi päässyt lentäen muutamalla
välilaskulla, mutta lentolipun hinnaksi olisi tullut n. 1600 – 2200 euroa. Roomaan olisi
löytynyt edullisia lentoja, mutta junamatka Roomasta Sisiliaan olisi kestänyt kauan. Palermoon pääsisi
lentäen suhteellisen edullisesti.
Muistiinpanojani lennoista ja hintavertailua |
Päädyin siihen, että lentäisimme perheen kanssa Palermoon,
jossa yöpyisimme ja jatkaisimme matkaa seuraavana päivänä. Palermosta olisi matkaa Porto Empedoclen
satamaan saaren toiseen päähän kolme tuntia, jonka jälkeen olisi vielä kolmen
tunnin laivamatka Linosalle. Perillä Linosan saarella olisimme yöpyneet eri paikoissa, koska vapaaehtoisten taloon ei oteta alaikäisiä. Linosalta löytyi vain isoja kalliita taloja
vuokralle miehelleni ja 4-vuotiaalle pojallemme vapaaehtoistyöni ajaksi, joten päädyimme siihen, että he eivät lähde mukaan.
Palermon lento yhdistettynä bussi- ja laivamatkaan mennen tullen alkoi tuntua
hieman liian pitkältä ja hankalalta, joten aloin tutkimaan muita vaihtoehtoja.
Sisilian itärannikolle Cataniaan löytyi parempia lentoja ja sieltä jatkolentoja
Lampedusalle. Lisäksi Cataniasta pääsisi tutustumaan Etnaan, joka houkutteli retkikohteena. Sinne ehtisi hyvin, koska Cataniassa
olisi pakko yöpyä Lampedusan jatkolennon takia, joka olisi vasta seuraavana päivänä. Paluumatkalle laiva- ja lentoyhteydet löytyivät niin, että
Lampedusan saaren tutustumiseen jää myös reilusti aikaa.
Tässä vielä kesäkuun lentohinnat, mitkä lopulta itse löysin matkaani varten:
Norwegian menolento 357,20 euroa
Alitalia menolento 70,84 euroa
Alitalia paluulento 66,74 euroa
Norwegian paluulento 176,10 euroa
Alitalia menolento 70,84 euroa
Alitalia paluulento 66,74 euroa
Norwegian paluulento 176,10 euroa
Heinä- syyskuussa lentoja Lampedusalle löytyy Rooman kautta, joten vinkkinä muille lähtijöille annettakoon, että kesäkuussa on vaikeinta päästä perille. Itsellenikin olisi löytynyt halvammat lennot, jos olisin tehnyt varauksen aiemmin (tein varauksen 3 viikkoa ennen lähtöä).
Miksi sitten nähdä näin paljon vaivaa perille pääsemiseksi? Eiköhän se syy ole selvä: jos perille on vähänkään vaikeampi päästä, lienee kohde jotain muuta kuin täynnä massaturismia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti